Dirk

Met Pronokal van maat “7XL” naar “L” op 12 maanden tijd

Hoe is het zo ver kunnen komen?

7XL moet je ‘verdienen’ , dat word je niet zo maar…. Een lange stressvolle werkweek zet je al goed op weg. Dan dagelijks in de wagen tweemaal door de drukke file worstelen en zeker de ganse dag blijven zitten, tenzij er een lift is natuurlijk. Plan de warme maaltijden zorgvuldig met wekelijks minstens 1 x Chinees, 1 x frituur, 1 x pizza (liefst buffet), 1 x hamburgers (met frietjes) en nog 1 x een super groot stuk vlees met à volonté frietjes. Vergeet niet alles te overgieten met vettige sausjes. Je mag vrij afwisselen tussen “take out” en “blijven eten”. Je dag afsluiten doe je met de nodige stukken chocolade of pakken chips bij de televisie, en alles de hele dag rijkelijk doorspoelen met liters echte Cola (alcohol dronk ik zelden maar dat helpt ook). En als het kouder is, ga je over naar thee met extra veel suiker of honing. Na enkele tientallen jaren volhouden kom je dan al aardig in de buurt.

Professioneel negeren

Eerst begin je het onderwerp van (over)gewicht te mijden. Er steken al wel hoe langer hoe meer ‘aandachtspuntjes’ de kop op: Je elektronische weegschaal zegt “niet met twee tegelijk op de schaal staan” of laat het gewoon afweten. Je bloeddruk gaat continu de hoogte in. Je maagpijn vraagt stilaan dagelijks medicatie. Je bloedsuiker stijgt en je krijgt diabetes. Je persoonlijke verzorging wordt ook steeds moeilijker. Die attente ober vraagt of je echt geen stoel zonder leuning wilt, maar je blijft toch op de onheilspellend krakende stoel zitten terwijl het bloed in je benen pijnlijk afgesloten wordt. Het besef dat je mogelijk je (toekomstige klein)kinderen niet lang meer gaat zien. Ieder jaar een maatje groter moeten kopen, in die lelijke kleur die er nog over is. Je leest met hoeveel jaren je levensverwachting afneemt naarmate je BMI toeneemt. Emotioneel begint alles serieus aan je te knagen, maar je ziet geen oplossing, dus je probeert met morbide humor alles weg te lachen of te negeren.

Een uitweg zoeken en vinden

Vele diëten gaan er van uit dat je op een “trage gezonde” manier kilootjes verliest. Als je dan zoals ik, meer dan 95kg moest verliezen, ben je vele lange maanden, zelfs jaren bezig. Ondertussen loop je continu nog wel als een tikkende tijdbom rond met superobesitas en met een “morbide BMI”. Niet dat ik niet geprobeerd heb… maar telkens gestopt omdat mijn gewicht harder op en neer ging dan een rubberbootje in een zware storm. In een gesprek met mijn huisarts, hoorde ik voor de eerste keer van ‘het dieet van den Bart’. Na doorverwijzen ben ik dan bij Dr Goossens terecht gekomen voor zijn beroemde ‘intake gesprek’. Recht voor de raap, zonder doekjes er rond, net zoals ik het graag heb trouwens. Ook voor het eerst in jaren terug op een weegschaal gestaan. Ik moet toegeven dat die confrontatie met mezelf misschien wel het moeilijkste moment in jaren was. Wat ik over de PNK methode hoorde beviel me wel. Belangrijk voor mij was snel resultaat maar wel onder strikte medische controle. Eerst je oude ‘suiker verslaving’ compleet doorbreken en daarna eigenlijk traag van nul terug opbouwen. Mijn interesse was gewekt en ik wilde meer weten.

Informeren en verwachtingen bijstellen

Thuisgekomen ben ik verder op zoek gegaan naar extra informatie, onafhankelijke ervaringen van mensen op internet opgezocht en 2 boeken aangeschaft: In ‘Bereik je ideale gewicht met de Pronokal methode’ (ISBN 978 90 02 25225 9) vond ik heel duidelijk de verschillende stappen uitgelegd, ook welke steun je tijdens het ganse traject kan verwachten. Heel handig om op terug te vallen en om vooraf het totaalplaatje in detail te kunnen zien. Voor mij was het belangrijk heel wat details op voorhand te kennen voor ik begon. In ‘het regime van Bart De Wever’ (ISBN 978 90 5826 900 3) vond ik achteraan een tabel met gegevens en datums van Bart zijn traject, zodat ik een idee kreeg van wat er mogelijk was qua doelstelling, gewichtsverlies en timing. De methode was nu duidelijk en mijn doel was gezet. Ik zeg niet dat iedereen deze boeken moet kopen, alleen dat beide boeken in mijn geval mee geholpen hebben om resoluut voor deze methode te kiezen en om me te kunnen motiveren.

Maandelijkse resultaten

Ik hoor je nu denken, wat een knappe introductie, maar heeft het nu eigenlijk ook iets opgeleverd? Wel, ik zit momenteel aan het einde van mijn 12de maand, einde fase 5 en ben nog niet helemaal waar ik moet zijn, de grote ambitie is nu van minstens te behouden waar ik sta, liefst nog een kilootje in gewicht te dalen om wat ‘marge’ te hebben. Voor de liefhebbers hieronder wat persoonlijke gegevens. Ik ben een man van iets over de vijftig en mijn lengte is 1m80. Ideaal gewicht is bepaald op 85kg+/-2kg

Maand Gewicht Verlies BMI Wandelen Opmerkingen
(0) 180.0 kg 3,3 kg 55.60 De 14 dagen voor start PNK op eten gelet
1 176,7 kg 15,6 kg 54,54 PNK echt gestart met fase 1
2 161,2 kg 11,7 kg 49,74 Maagmedicatie gestopt
3 149,6 kg 9,7 kg 46,16 116 km Wandelen met GPS gestart
4 139,9 kg 8,2 kg 43,18 147 km Suikermedicatie gestopt
5 131,7 kg 10,5 kg 40,65 253 km
6 121,2 kg 8,7 kg 37,42 202 km
7 112,6 kg 8,0 kg 34,76 259 km Bloeddrukmedicatie gestopt
8 104,5 kg 8,9 kg 32,25 411 km
9 95,7 kg 6,6 kg 29,54 321 km
10 89,1 kg 2,8 kg 27,50 306 km Afwisselend lopen/wandelen
11 86,5 kg 0,9 kg 26,70 293 km
12 85,6 kg 0,3 kg 26,43 327 km
Totaal 94,6 kg 2635 km

Ervaringen

Ik wilde graag wat dingen delen die voor mij geholpen hebben:

  • Koop je eerste keer nooit meer dan 1 doos per product. Vreselijk te moeten beginnen met iets wat je dan per toeval toch niet lust en je moet nog ‘zoveel’ dagen net hetzelfde eten. Kies bijvoorbeeld assortimenten om te bepalen wat je beter vindt en koop de volgende keren van je favorieten wat meer.
  • Kies ook direct enkele instant producten en neem deze mee als je uit huis gaat. Zeker in het begin, als je ergens ongepland vast zit, heb je geen kookvuur, koelkast of microgolf ter beschikking.
  • Wat mij enorm heeft geholpen is een voorraad diepvriesgroenten en een plastieken stomer die je in de microgolf kan plaatsen. Je verdient er geen topchef sterren mee, maar je groenten/champignons zijn wel op 10 minuten klaar in geval van nood.
  • Ik drink nu enkel nog water, zwarte koffie en thee. Ik heb een bruiswatermachine aangeschaft en drink liters bruiswater per dag.
  • Wandel, wandel, wandel… niets helpt zo goed als 3 km van je koelkast verwijderd te zijn op een moeilijk dieetmoment.
  • Ik besef hoe sterk mijn suikerverslaving kan zijn. Zelfs na al die maanden zonder suiker blijft de verleiding. De repen (bij fase 5) zijn zowel een zegen als nachtmerrie. Ze zijn zalig om tijdens een lange wandeling mee te hebben als energie stimulans, maar ze zijn ook weer een verleiding die je moet weerstaan als ze in de kast naar jou liggen te kijken. Van alle verleidingen blijven sterk suikerhoudende producten het moeilijkst om te laten of te beperken.
  • Wat de ene goed vindt, vindt de andere slecht dus neem het volgende gewoon voor wat het waard is: Mijn favorieten na al die maanden gaan uit naar de “Instant drink Vanille“ , “Dessert Banana Splitsmaak” , “Reep met chocoladesmaak”. “Drank met Sinaasappelsmaak” en “Drank met Warme chocoladesmaak”
  • Schaf je een uurwerk, polsband of smartphone aan waarbij je via GPS kan loggen hoe ver en hoe snel je wandelt. Niets motiveert harder dan te zien hoe je conditie erop vooruitgaat en hoe je verder en sneller kan wandelen of lopen.
  • Onvermijdelijk heb je heel soms de nood om toch eens iets extra te eten, bovenop je toegelaten dieet portie. Ik heb daarom ook steeds een voorraadje vers witloof, chinese kool, wortels, radijsjes of kerstomaatjes in de ijskast klaarliggen. Als ik dan eens ‘de bocht uit ga’ is het toch met gezonde, laag calorische dingen.
  • Indien een bepaalde fase je goed afgaat, kan je in overleg met je dokter vragen eventueel iets langer in deze fase te blijven. Zeker in fase 1 valt dit te overwegen als je een groot aantal kg dient te verliezen zoals ik.
  • Houd allerlei gegevens in datum tabellen bij. Je gewichtsdaling, Je bloeddrukdaling, je minderen van medicatie, je gewandelde km, je wandelsnelheid, de maat van je kleding… alles wat je in de goede richting ziet evolueren geeft je extra motivatie om verder te doen. Als het even wat minder gaat, neem de tijd om eens terug te kijken wat je al gepresteerd hebt.
  • Neem van jezelf af en toe een foto. Het is raar om te merken dat je je eigen beginbeeld snel vergeet en dat je vooruitgang niet altijd ziet zonder concreet ‘bewijsmateriaal’
  • Gebruik zeker de optie om zelf de diëtisten te bellen als je er nood aan hebt. Inderdaad bellen zij jou op bij elke bestelling. De eerste maanden verliep alles zo vlot en had ik zelf niet echt nood aan een gesprek. Dan in fase 5 had ik voor het eerst terug wat verleidingen en heb ik zelf gebeld en hele goede raad op maat gekregen. Heel positieve ervaringen ook bij (uitzonderlijke) situaties: dringend zelf willen gaan afhalen, last minute wijzigingen of correcties aan de bestelling, alle vragen werden waar mogelijk netjes en professioneel afgewerkt.
  • Spreek over de methode en over je gewicht met anderen. Als je net zoals ik jaren dit onderwerp heftig hebt gemeden, doet het goed hierover eindelijk te praten. Het heeft bij mij maanden geduurd vooraleer ik mijn begingewicht met anderen durfde te delen uit pure schaamte, maar nu voel ik me er beter bij. Verbazend hoeveel van je familie en naaste vrienden positief zullen reageren na je jaren van zwijgen.

Veel gesteld vragen

Vind ik het duur?

Ja, maar daar staat in mijn geval heel veel tegenover: geen medische kosten meer, minstens een 15-17 jaar levensverwachting meer, minder uitgaven aan restaurants en junk foods, uitgebreide begeleiding is in de prijs inbegrepen zowel tijdens als na je dieet, en het wordt goedkoper naarmate je verder door de fases gaat. Ik voel me terug vrolijker, optimistischer en veel beter in mijn vel. Het is niet goedkoop, maar na afweging zeker zijn geld waard. Je mag dit niet zien als de prijs van het eten alleen.

Vind je het gezond om zo snel zo veel af te vallen?

Neen, maar het alternatief van nog jaren met oncontroleerbaar gewichtstoename, suikertoename, bloedruktoename, maagproblemen, grote kans op overlijden en de continu emotionele last van overgewicht wegen absoluut niet op tegenover deze methode die door de professionele begeleiding alle risico’s minimaliseert.

Had je medische problemen?

In de eerste maanden had ik het steeds koud. De combinatie van minder energie opname, verlies aan vet (isolatie) en de winterperiode zorgden ervoor dat ik nog nooit in mijn leven zoveel kou gehad heb. Dit was echt wel wennen, maar ook dit gaat over. Door het verdwijnen van mijn overgewicht komen er terug spier- en gewrichtsbewegingen ter beschikking die ik jaren niet meer heb kunnen doen. Dit resulteerde in pijn ter hoogte van knieën en schouders. Vooral de schouders doen nog pijn. De verwachting is dat nog wel wat tijd en oefeningen zal nodig hebben voor alles terug soepel en pijnloos is.

Zie ik voordelen?

Ja, vele, je voelt je vrolijker, fitter, beter, meer energie, je krijgt complimenten, je hebt meer keuze in kleding aan een lagere prijs.

Zie ik nadelen?

Ja, tot hier toe twee. Als eerste : Ik heb extra huid over. Dit kan gedurende twee jaar nog verbeteren en ik heb nog niet besloten wat ik hiermee wil doen, we zien wel wat de toekomst brengt. Het tweede probleem is meer van praktische aard: het duurt nu een pak langer vooraleer mijn bad tot bovenaan gevuld is met warm water en ik helemaal onder lig.

DEZE RESULTATEN KUNNEN VERSCHILLEN PER PERSOON, AFHANKELIJK VAN HET NIVEAU VAN BETROKKENHEID EN DE PERSOONLIJKE INZET VOOR DE PRONOKAL® METHODE

Bereik het gewicht dat bij jou past

Informeer je bij ons team van diëtisten, mail ons vandaag nog

Wil je graag gewicht verliezen?